Ekspordi ABC on osa programmist Ekspordivägi, mille eesmärk on kasvatada toidusektori rahvusvahelise müügi teadmisi ja oskusi. Ekspordi ABC on kuue-päevane ettevõtetele suunatud täienduskoolituse programm, mis on kombineeritud ettevõtete juhendamisega, et koolitusel õpitu saaks parimal moel ellu viidud.
Koolitusprogrammis osalemiseks on vaja registreeruda hiljemalt 03. aprill 2023. Kohtade arv on piiratud ning kohtade täitumisel lõpetatakse registreerumine enne registreerumistähtaega.
Sihtrühm
Täienduskoolitus on mõeldud põllumajandustoodete tootmise ja töötlemise, põllumajandusmaa hooldamise, põllumajandustoodetest mittepõllumajandustoodete töötlemise või metsa majandamisega tegelevale füüsilisest isikust ettevõtjale ja tema töötajatele ning eraõigusliku juriidilise isiku osanikele, aktsionäridele, liikmetele, juhtorgani liikmetele ja tema töötajatele.
Peale koolitusprogrammi läbimist
1. teavad osalejad
- kuidas analüüsida ja valida eksporditurgu,
- kuidas valida sobivat eksporditurul sisenemise või laienemise mudelit,
- kuidas kohandada toode vastavalt turule,
- kuidas luua optimaalne logistikasüsteem ekspordituru jaoks,
- kuidas leida kliente ja luua pikaajalised koostöösuhted,
- kuidas valida sobivad turunduskommunikatsiooni vahendeid ja kanaleid eksporditurule,
- kuidas maandada ekspordi riske,
- kuidas luua ekspordiplaan,
2. suhtuvad osalejad eksporti kui süsteemsesse protsessi,
3. oskavad osalejad koostada ekspordiplaani.
Koolitusprogrammi sisu ja teemad:
I moodul: Konkurentsieelise leidmine. Toote kohandamine vastavalt turu nõuetele. Toote hinna kohandamine. Logistika süsteemi loomine ja optimeerimine.
II moodul: Ekspordivalmiduse analüüs. Turgude analüüs. Trendide analüüs. Klientide ja konkurentide analüüs eksporditurul. Mis on oluline sobiva turu valikul? Ekspordi turule sisenemise mudelid ja nende hulgast sobiva valimine. Lõpphinna kujunemine vastavalt ekspordimudeli valikule.
III moodul: Kliendisuhete loomise viisid. Kultuurilised aspektid ekspordi juhtimises. Läbirääkimised teises kultuuris. Ärivõrgustike ja kliendikontaktide arendamine. Müügi struktuur: otse kliendile või B2B? Uued turuosalised: online supermarketid ja e-toidu jaemüüja. Personaliseeritud müük ja õige kanali valimine. Ettevõtte tutvustus ja müügi kontseptsiooni loomine. Referentside ja edulugude kasutamine. Toodete testimine valitud eksporditurgudel. Pikaajalise kliendisuhte loomine.Võtmekliendi suhete arendamine.
IV moodul: Turunduskommunikatsiooni vahendid eksporditurul. Brändi loomine eksporditurul. „Private label“. Sõnumite valik. Ekspordituru kommunikatsioonikanalid. Sotsiaalmeedia kasutamine eksporditurul. Oma kanalite loomine. Tasulise meedia kasutamine. Koosturundus edasimüüjaga.
V moodul: Ekspordi riskide maandamiseks tegevusplaani koostamine. Ekspordi investeeringud. Esmase müügiplaani koostamine. Ekspordi kulude planeerimine. ROI. Millal tasub eksport ära?
VI moodul, lõpuseminar: Osalejate ekspordiplaanide tutvustamine ja tagasiside.
Koolituse metoodika ja hindamine
Kõik koolitused toimuvad veebikeskkonnas „Zoom”. Igale koolitusele järgneb iseseisev töö. Koolituste vahel on osalejal aeg iseseisva töö tegemiseks ehk oma ettevõtte ekspordiplaani ühe osa väljatöötamiseks vastavalt koolitusel õpitule.
Osalejad, kes esitavad iseseisva töö, saavad koolitajalt selle kohta hinnangu, kas esitatud töö vastab nõuetele või mitte. Kui kõik iseseisvad tööd vastasid nõuetele, saavad osalejad tunnistuse. Muul juhul tõendi. Tõendi koolitusel osalemise kohta saavad osalejad ka siis, kui iseseisvaid töid ei ole esitatud.
Vajadusel ja soovi korral saavad koolitusel osalevad ettevõtted osaleda personaalsel juhendamisel välisjuhendajaga, mis toimub veebikeskkonnas “Zoom”peale koolituspäeva toimumist eraldi ajagraafiku järgi. Juhendamiseks tutvub koolitaja ettevõtte taustaga, spetsiifikaga, praeguse olukorraga, kitsaskohtadega, lahendamist vajavate probleemidega ning uurib väljapakkumiseks võimalikke lahendusviise jms. Selle alusel planeerib ja viib koolitaja läbi individuaalse ettevõtte juhendamise.
Kõik “Zoomi” koolitused salvestatakse ja laetakse üles online koolituskeskkonda „Talent LMS“ järelvaatamiseks. Koolitused ja juhendamine toimuvad inglise keeles sünkroontõlkega eesti keelde.
Koolituse maht
Koolitusprogramm sisaldab 18 akadeemilist tundi kontaktõpet, 50 akadeemilist tundi iseseisvate tööde koostamiseks. Programmi kogumaht 68 akadeemilist tundi. Osalejad, kes osalevad koolitusel, kuid ei esita iseseisvaid töid, saavad koolituse lõpus tõendi. Osalejad, kes teevad ära kõik iseseisvad tööd saavad tunnistuse.
Programmi koolitajad
Lev Rubinstein (EE) on töötanud viimased 15 aastat FMCG´s (Fast Moving Consuming Goods) kiiresti liikuvate tarbekaupade turu valdkonnas, sellest viimased 9 aastat rahvusvahelises toiduvaldkonnas. Tema põhiline fookus on olnud toidu kaubamärkide laienemine uutele turgudele jaesektoris ning HoReCa´s. Levil on pikajaline kogemus Valio Eesti ja Valio Soome heaks töötamisel, tema praegune tööandja on piimatoodete alternatiivide tootja OddlyGood Global (kaerajoogid, taimsed dessertid, taimsed juustud jne.) ning tema peamine spetsialiseerumine on Poola turg, kus ta on tegutsenud viimased 7 aastat.
Jean Sutton (UK) on rahvusvahelise turu-uuringute firma ActionLine juht. Ta on koolitanud eksportijaid ja toidusektori ettevõtteid üle maailma ning viimase 10 aasta jooksul ka Eestis.
Roland Lock (DE) on pikaajalise toidusektori kogemusega konsultant ja koolitaja, kes on aidanud Arlal siseneda Saksa turule. Ta teeb tihedat koostööd erinevate Saksamaa toidusektori ettevõtetega ning on nõustanud Missioon Saksamaa programmi raames Eesti toidusektori ettevõtjaid Saksamaa turule sisenemisel.
Programmi moodulid
I moodul: koolitaja ja juhendaja Lev Rubinstein (inglise keeles, tõlkega eesti keelde)
- koolitus 05. aprill, 10:00 – 13:00
II moodul: koolitaja ja juhendaja Jean Sutton (inglise keeles, tõlkega eesti keelde)
- koolitus 12. aprill, 10:00 – 13:00
- personaalsed juhendamised
III moodul: koolitaja ja juhendaja Roland Lock (inglise keeles, tõlkega eesti keelde)
- koolitus 18. aprill, 10:00 – 13:00
IV moodul: koolitaja ja juhendaja Lev Rubinstein (inglise keeles, tõlkega eesti keelde)
- koolitus 03. mai, 10:00 – 13:00
V moodul: koolitaja ja juhendaja Lev Rubinstein (inglise keeles, tõlkega eesti keelde)
- koolitus 10. mai, 10:00 – 13:00
VI moodul, lõpuseminar: koolitaja ja juhendaja Lev Rubinstein (inglise keeles, tõlkega eesti keelde)
- koolitus 16. mai, 10:00 – 13:00
- Ekspordiplaanide esitlemine ja tutvustamine
Koolitusel osalevate ettevõtete personaalne juhendamine toimub peale koolituspäeva eraldi ajagraafiku järgi ning osalejal on võimalik valida, kas ta soovib juhendamist vastava koolitajaga. Juhendamiseks tutvub koolitaja ettevõtte taustaga, spetsiifikaga, praeguse olukorraga, kitsaskohtadega, lahendamist vajavate probleemidega ning uurib väljapakkumiseks võimalikke lahendusviise jms. Selle alusel planeerib ja viib koolitaja läbi juhendamise.
Koolituse ja juhendamise hind
Koolitusprogramm on tasuta, kuid selle eest arvestatakse vähese tähtsusega abi kuni 900€ ühe osaleja kohta. Juhendamine on tasuta kuni viiele osalejale ühest ettevõttest, kuid selle eest arvestatakse vähese tähtsusega abi kuni 890€/h ettevõtte kohta.
Toetajad
Teadmussiirde pikaajaline programm toidusektori müügivõime edenduse tegevusvaldkonnas viiakse ellu “Eesti maaelu arengukava 2014–2020” meetme „Teadmussiire ja teavitus“ tegevuse liigi „Pikaajalised programmid“ raames ning seda rahastatakse Euroopa Maaelu Arengu Põllumajandusfondist (EAFRD).